La capacitat d'una societat per progressar i afrontar nous reptes amb
èxit radica en bona part a saber explotar el seu coneixement mitjançant
la recerca i la innovació. Encertadament, la trajectòria en recerca i
desenvolupament (R+D) a Catalunya en el darrer decenni ha experimentat
un notable impuls, i els centres de recerca i investigadors catalans
gaudim d'una magnífica consideració entre la comunitat internacional,
conseqüència dels resultats exhibits i de la capacitat per obtenir
recursos en convocatòries on s'avaluen indicadors d'excel·lència.
Això
ha estat possible, entre d'altres raons, per l'adopció de polítiques
actives en recerca per part de les administracions públiques i pel
decidit paper col·laborador del sector privat, que cada vegada més uneix
esforços amb Universitats i Instituts de Recerca per contribuir al
desenvolupament de la nostra societat. Per posar un exemple senzill i
entenedor d'aquests indicadors de qualitat, en el període 2007-2010
Catalunya ha aconseguit 51 concessions de convocatòries de l'European
Research Council (ERC) de la Unió Europea, adreçades a joves
investigadors o investigadors sènior (Starting Grants i Advanced Grants,
respectivament). Aquesta xifra significa el 57% del total d'Espanya, i
la quarta posició europea en relació a la població (*). Podem concloure,
doncs, que Catalunya és un país de recerca.
Però la recerca té com a
característica que els seus resultats no s'obtenen d'avui per demà.
Fins i tot, quan s'obtenen resultats "aplicables" o "exitosos", cal
abans haver explorat un munt de vies i camins "no aplicables" o "no
exitosos" des del punt de vista d'utilització quotidiana. Això significa
errors o fracassos? Ni de bon tros, forma part del procés de recerca.
Per tant, garantir que les polítiques actives de recerca tindran un
retorn positiu cap a la societat (qui sap si en forma d'un nou
tractament mèdic, o en estalvi d'energia, ...) significa mantenir i
augmentar aquestes polítiques actives durant un període dilatat de
temps. És un punt bàsic en qualsevol manual de gestió de recerca.
I
malgrat se sàpiga què cal fer, quina és la política d'Espanya en
recerca? Doncs els Pressupostos Generals de l'Estat (PGE) per al 2013
preveuen una disminució del 14% d'inversió en R+D, però és que al 2012
el pressupost ja es va disminuir un altre 25%. Això sense comptar que
l'Estat va deixar d'executar l'any passat més del 35% dels diners
pressupostats en R+D. En resum, s'ha retrocedit als nivells de fa 10
anys, la qual cosa significa no només que estem perdent oportunitats
ara, sinó que ens estan manllevant el futur de molts anys. Ho veiem i ho
patim quan una part molt important dels nostres joves amb formació
universitària reben el missatge (a vegades subliminal, altres cops de
forma directa) que aquí no hi tenen cabuda, que si volen aprofitar la
seva formació han d'emigrar a altres països. És la pitjor forma de
malbaratar el millor tresor que com a país tenim.
Per evitar el
desastre al qual ens veiem abocats, cal actuar amb fermesa i decisió i
assegurar que les decisions es prenen amb criteris racionals, amb
criteris de país. Ens cal la capacitat per decidir el model de recerca
al nostre futur, per al futur dels nostres joves. Cal assegurar que
Catalunya continua essent un país de recerca. Ens cal doncs, anar a la
recerca d'un nou país.